Adam Yayınları Aforizma Ahmet Altan Ahmet Say Aklımda Kalanlar Alberto Giacometti Alejandro González Iñárritu Alıntı Alıntıladıklarım Alıştırmalar Altın Koza Film Festivali Anatole France Antoloji Aspendos Opera ve Bale Festivali Ataol Behramoğlu Ayfer Tunç Bilgi Yayınevi Birhan Keskin Boticelli Can Yayınları Candan Erçetin Cemal Süreya Çağan Irmak Değinmeler Deneme Dergi Diego Velázquez Dinlediklerim Düşbükeyler Edebiyat Edgar Degas Edward Munch Eleştiri Elias Canetti Enis Batur Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi Erzurum Eylül'e Mektuplar F. Scott Fitzgerald Fazıl Hüsnü Dağlarca Felsefe Ferit Edgü Film Galeri Gece Gece Edebiyat Gezi Giorgione Goya Gustav Klimt Gülten Akın Gündemdekiler Günler Günlük Günlükler Günün Şarkısı Halikarnas Balıkçısı Hayat Notları Heykel Hilmi Yavuz İçebakan İdil Biret İstanbul Bienali İstanbul Modern İzlediklerim İzlek İzmir Sanat Jan van Eyck Jean Auguste Dominique Ingres Johannes Vermeer John William Waterhouse Karalama Defteri Kırıntılar Kısa Metinler Kitap Kitap Eleştirileri küçük İskender Kürşat Başar Leyla Gencer Opera ve Sanat Merkezi Malraux Marc Chagall Marguerite Duras Matisse Mektup Memet Fuat Metis Yayınları Mırıldandıklarım Michelangelo Milan Kundera Murathan Mungan Mühür Dergisi Müzik Nâzım Hikmet Not Defteri Notos Nuri Bilge Ceylan Oğuz Atay Okuduklarım Okuma Defteri Okuma Günlüğü Okuma Şenliği Önerdiklerim Öneri Öykü Özlü Söz Paul Klee Penguen Kolu/Kanadı Picasso Plan Proje Refik Durbaş Rembrandt Resim Resim Defteri Roman Rota Sabancı Müzesi Salâh Birsel Sanat Sayıklamalar Seçtiklerim Sel Yayıncılık Selçuk Altun Seyir Defteri Sezen Aksu Sıla Sinema Söyleşi Sözcükler Sözünü Sakınmadan Stefan Zweig Şiir Şiir Düşü Şiirler Tiyatro Tomris Uyar Van Gogh Varlık Dergisi Venedik Film Festivali Venüs Veysel Çolak Videolar Viktor Hugo Yaşar Kemal Yazı Masası Yazılar YKY Yön Yayınları Zeki Demirkubuz

21:20:00

Türk şiirinde çok önemli yere sahip iki büyük şairimiz vardır: Nâzım Hikmet ve Necip Fazıl.
Her iki şairimiz de savundukları ideolojiler nedeniyle insanların sadece şiirleriyle değil de aynı zamanda düşünceleriyle sevip, bu düşünceler nedeniyle arkalarından geldikleri siyasi/ ideolojik kişiler olmuşlardır.
Elbette her iki şairimiz de ideolojileri nedeniyle şiirle çok benzeşmeyen işlere girişmişlerdir. Biri komünist partiye üye olmuş, diğeri ise Büyük Doğu adlı siyasi dergiyi çıkarmıştır.
Ama bu noktada şiirden asla vazgeçemeyen ve her türlü düşüncesini şiirle anlatmaya çalışan Nâzım Hikmet, şiirinin gücünü hep korumayı başarmıştır. Çıkardığı dergiyle ve yazdığı siyasi makalelerle şiirden uzak düşen Necip Fazıl ise Kaldırımlar ve aynı dönemde yazılmış birkaç şiir dışında çok da kalıcı şiirler bırakamamıştır.
Buna rağmen tek cilt halindeki Çile’de önemli şiirler vardır, fakat bu şiirler de yerellikten uzaklaşamamıştır. Uluslar arası üne kavuşabilecek bir şairin ideolojisi nedeniyle nasıl da şiiri bir kenara itip, yerele razı olduğunu göstermektedir Çile bize.
Necip Fazıl’la aynı ideolojiye sahip kişiler için en büyük şair Necip Fazıl’dır ve onlar için ikinci bir şair yoktur. Okumadıkları, okusalar bile anlayamadıkları Çile’yi göklere çıkarırken şiirin ne olduğunu bile bilmediklerini gözler önüne sermekten çekinmezler. Uzun yıllar gerek aile baskısı, gerek de bulundukları çevrenin etkisiyle Necip Fazıl’a yönlendirildikleri için de başka şair tanımazlar.
Nâzım Hikmet ideolojisindeki kişiler için de benzer şeyler geçerlidir. Onların tek farkı Nâzım’a ailevi veya çevresel bir baskıyla ulaşmayıp, kendi okumalarıyla ulaştıkları için, Türkiye’nin en büyük şairi Nâzım, deseler bile her zaman farklı şairleri de göz ardı etmeden Türk şiirinden bahsedebilmeleridir. Orhan Veli de, Can Yücel de, Edip Cansever de, Turgut Uyar da, Ataol Behramoğlu da, Şükran Kurdakul da, Arif Damar da, Ahmet Telli de, Şükrü Erbaş da onlar için şairdir ve şiir denilince sadece Nâzım’ın adını değil bu şairlerin de adını anmayı unutmazlar.
Elbette Necip Fazıl da büyük bir şairdir ve Türk şiirine büyük katkılar yapmıştır. Fakat Necip Fazıl’ı savunanların, onun ideolojik düşüncesinin peşinde koşanların, onun biraz da şiir yönünü araştırıp, Türk şiirindeki önemi hakkında araştırma yapıp, yeri geldiğinde önemli şairleri de unutmadan şiir üzerine konuşabilecek duruma gelmeleri Necip Fazıl’ın değerini daha da yükseltecektir. Necip Fazıl tektir, ondan iyi şair olamaz, demek en çok Necip Fazıl’a zarar verir.

/ dokuztemmuzikibindokuz yirmiikielliiki
İzmir /

Tuna BAŞAR
Etiketler: , ,

Yorum Gönder

Tuna BAŞAR

{picture#https://lh3.googleusercontent.com/-D5kOteDnoJw/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAABGE/655dNdgH4u8/s120-c/photo.jpg} 1985 yılında doğdum. İzmir Karşıyakalı'yım. 2004 yılının son çeyreğiyle birlikte başladığım yazı serüvenime Gece Edebiyat adlı blog sayfamda devam ediyorum. Yazılarım ve şiirlerim Ada (Samsun),Aykırı Sanat, Berfin Bahar, BH Sanat, Çalı, Genç Hayat, İzmir İzmir, Kaçak Yayın, Kar, Koridor, Kum, Kuşak, Kül Öykü, Lacivert Sanat, Mor Taka, Onaltıkırkbeş, Sunak, Taflan, Varlık, Virgül gibi dergilerde yayınlandı. {facebook#http://www.facebook.com/tunabasar} {twitter#http://www.twitter.com/tunabasar35} {google#http://plus.google.com/+TunaBasar} {pinterest#http://www.pinterest.com/tunabasar35} {youtube#http://www.youtube.com/c/TunaBasar} {instagram#http://www.instagram.com/tunabasar35}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.