Adam Yayınları Aforizma Ahmet Altan Ahmet Say Aklımda Kalanlar Alberto Giacometti Alejandro González Iñárritu Alıntı Alıntıladıklarım Alıştırmalar Altın Koza Film Festivali Anatole France Antoloji Aspendos Opera ve Bale Festivali Ataol Behramoğlu Ayfer Tunç Bilgi Yayınevi Birhan Keskin Boticelli Can Yayınları Candan Erçetin Cemal Süreya Çağan Irmak Değinmeler Deneme Dergi Diego Velázquez Dinlediklerim Düşbükeyler Edebiyat Edgar Degas Edward Munch Eleştiri Elias Canetti Enis Batur Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi Erzurum Eylül'e Mektuplar F. Scott Fitzgerald Fazıl Hüsnü Dağlarca Felsefe Ferit Edgü Film Galeri Gece Gece Edebiyat Gezi Giorgione Goya Gustav Klimt Gülten Akın Gündemdekiler Günler Günlük Günlükler Günün Şarkısı Halikarnas Balıkçısı Hayat Notları Heykel Hilmi Yavuz İçebakan İdil Biret İstanbul Bienali İstanbul Modern İzlediklerim İzlek İzmir Sanat Jan van Eyck Jean Auguste Dominique Ingres Johannes Vermeer John William Waterhouse Karalama Defteri Kırıntılar Kısa Metinler Kitap Kitap Eleştirileri küçük İskender Kürşat Başar Leyla Gencer Opera ve Sanat Merkezi Malraux Marc Chagall Marguerite Duras Matisse Mektup Memet Fuat Metis Yayınları Mırıldandıklarım Michelangelo Milan Kundera Murathan Mungan Mühür Dergisi Müzik Nâzım Hikmet Not Defteri Notos Nuri Bilge Ceylan Oğuz Atay Okuduklarım Okuma Defteri Okuma Günlüğü Okuma Şenliği Önerdiklerim Öneri Öykü Özlü Söz Paul Klee Penguen Kolu/Kanadı Picasso Plan Proje Refik Durbaş Rembrandt Resim Resim Defteri Roman Rota Sabancı Müzesi Salâh Birsel Sanat Sayıklamalar Seçtiklerim Sel Yayıncılık Selçuk Altun Seyir Defteri Sezen Aksu Sıla Sinema Söyleşi Sözcükler Sözünü Sakınmadan Stefan Zweig Şiir Şiir Düşü Şiirler Tiyatro Tomris Uyar Van Gogh Varlık Dergisi Venedik Film Festivali Venüs Veysel Çolak Videolar Viktor Hugo Yaşar Kemal Yazı Masası Yazılar YKY Yön Yayınları Zeki Demirkubuz

13:14:00

Özellikle şiir konusunda dünyada farklı farklı akımlar ve yayınlanan manifestolar nedeniyle değişik şiir anlayışları mevcuttur. Ülkemizde Halk Edebiyatı’yla başlayan şiir anlayışı Divan Şiiriyle saraya yönelmiştir, Fecr-i Ati dönemiyle saraydan uzaklaşan şiir anlayışı Mehmet Akif Ersoy ve Necip Fazıl Kısakürek gibi Divan Edebiyatı-Nesir-Şiir üçgeninde değişime uğramıştır. Başta Nâzım Hikmet’in Mayakovski etkisiyle getirdiği yenilikle ve toplumcu-gerçekçi bir anlayışla büyük bir değişim göstermiştir. O dönemde ortaya çıkan Garip Akımı da başka bir yol açmıştır Türk şiirinde. Özellikle Garip Akımına karşı gelen İkinci Yeni sayesinde de önceliği şiir olan bir şiir yazılmaya başlanmıştır. Tabii bunlar şiirimizdeki ana değişimlerdir. Arada ufak tefek farklılıklar getiren akımlar da olmuştur, fakat bunlar çok kalıcı etkiler oluşturmamışlardır.
Burada benim açımdan asıl önemli olan bu kadar farklılık yaşanan Türk şiirinde bir okur hem Divan şiirini hem Nâzım Hikmet’i, hem Garip şairlerini, hem de bu akıma karşı gelişen İkinci Yeni şiirini sevebilir mi? Hem toplumcu-gerçekçi şairleri keyifle okurken, hem de İlhan Berk’i, Cemal Süreya’yı, Turgut Uyar’ı, Ece Ayhan’ı beğenebilir mi?
Bana kalırsa elbette farklı anlayışlara sahip şairleri bir okur keyifle okuyabilir, o farklı anlayışlarda şiir yazan şairleri sevebilir.
Sonuçta şiir bir sanat dalıdır ve sanat hep geçmişini yıkarak gelişir. Sanat bir devrimdir ve hep yenilikler getirmek durumundadır. Bu da her üretilen sanat eseri öncekileri yıkmıştır anlamına gelir. Bazı insanların şairler konusunda söylediği gibi “ya onu seversin, ya da ötekini, yoksa çelişki olur!” anlayışı bana çok yanlış gelmektedir. Birbirinden çok farklı anlayışlara sahip şairlerden Nâzım Hikmet’i de, Necip Fazıl’ı da, Cemal Süreya’yı da, Attilâ İlhan’ı da, Hilmi Yavuz’u da, küçük İskender’i de aynı anda sevebilir bir okur ve bu çok da doğal bir durumdur. Hatta hatta böyle bir durum iyi şiir okuru olmanın da çok önemli bir göstergesidir.

Tuna BAŞAR
Etiketler:

Yorum Gönder

Tuna BAŞAR

{picture#https://lh3.googleusercontent.com/-D5kOteDnoJw/AAAAAAAAAAI/AAAAAAAABGE/655dNdgH4u8/s120-c/photo.jpg} 1985 yılında doğdum. İzmir Karşıyakalı'yım. 2004 yılının son çeyreğiyle birlikte başladığım yazı serüvenime Gece Edebiyat adlı blog sayfamda devam ediyorum. Yazılarım ve şiirlerim Ada (Samsun),Aykırı Sanat, Berfin Bahar, BH Sanat, Çalı, Genç Hayat, İzmir İzmir, Kaçak Yayın, Kar, Koridor, Kum, Kuşak, Kül Öykü, Lacivert Sanat, Mor Taka, Onaltıkırkbeş, Sunak, Taflan, Varlık, Virgül gibi dergilerde yayınlandı. {facebook#http://www.facebook.com/tunabasar} {twitter#http://www.twitter.com/tunabasar35} {google#http://plus.google.com/+TunaBasar} {pinterest#http://www.pinterest.com/tunabasar35} {youtube#http://www.youtube.com/c/TunaBasar} {instagram#http://www.instagram.com/tunabasar35}

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.